Thursday, December 29, 2005

Armoede

En dan vindt je dus dit in de krant...

„Dat heeft alles te maken met de economische tegenslag en de gegroeide werkloosheid. Het is ook waar dat we de koopkracht hebben zien dalen. Maar armoede zoals wij dat definiëren is een begrip waar je nooit vanaf komt. De Wereldbank noemt iedereen die minder dan een dollar per dag heeft arm. Wij hebben het over iedereen die minder verdient dan 105 procent van het sociaal minimum. In die zin is het een onoplosbaar probleem. Als je de armoedegrens steeds optrekt, kom je er nooit vanaf. Alleen met nul mensen in de bijstand zal de armoede weg zijn. Dat zal dus niet gebeuren."


Dit is nou net 1 van die redenen waarom ik niet op de VVD stem. Ze hebben veel te weinig empathie voor de mensen die ze zelf nooit zullen tegenkomen. Het is echt weer zo'n VVD-opmerking, gemaakt vanuit de Wassenaarse villa tijdens het heerlijk smakende Rotary-kerstdiner.

Zalm is weer eens de theoreticus die van achter zijn fraaie bureau, in zijn geheel ingerichte ministers-kantoor, wel even gaat vertellen hoe arme mensen het moeten doen, dat het allemaal niet zo erg is. Theoretisch heeft hij dan ook gelijk. Politiek, tactisch en menselijkerwijs is het wel de meest kort-door-de-bocht kut-opmerking die je kunt maken. Het is toch een wonder dat zo'n man op zo'n hoge politieke post terecht is gekomen met dit gebrek aan takt? Ik bedoel maar; zelfs Geert Wilders is toch zeker een toonbeeld van nuance als je dit hoort?

Overigens moet er wel bij gezegd worden dat de laatste paragraaf in dat AD-artikel wel enige nuance aanbrengt. Maar niet genoeg.

Is er nou niemand in de VVD die mensen kent die onder of net op het minimumloon zitten? Ik ken ze wel en ze hebben het VERDOMDE moeilijk de laatste jaren.

- Gestegen olie = gestegen gas, water en licht.

- Gemeentebelastingen gaan ieder jaar gewoon omhoog.

- Invoering euro = hogere kosten. Een pak melk kost zo'n 90 eurocent, gelooft er hier nog iemand dat dat zelfde pak melk voor de invoering van de euro 2 gulden kostte? Oh ja; en wie 'verkocht' de Gulden te goedkoop? Jawel, diezelfde minister Zalm. Hoppa, en daar gaat dan 10 procent van de waarde van ons Nederlandse kapitaal.

Het is zum kotzen. Als je goddomme boven de 30 bent dan ben je te oud om nog aan een slechtbetaalde baan te komen 'want je kost wettelijk te veel'. Als je boven de 21 bent is het al moeilijk om aan simpel vakkenvulwerk te komen want daar staan drie tieners voor hetzelfde geld te werken.

Maar "Als je ECHT wilt dan kun je BEST werk vinden hoor!" Yep, het zijn allemaal luie steuntrekkers, stuk voor stuk.

De vraag is niet alleen maar of men te veel of te weinig aan uitkering krijgt. De vraag is(bijvoorbeeld) ook wat de samenleving terug verlangt voor die steun. En voor zover ik hoor in die samenleving, is dat dat de mensen zo snel mogelijk weer een baan hebben zodat de werkende bevolking de uitkering van die mensen niet meer hoeft te betalen. Dat is leuk, en niet onredelijk. Ik vind dat zelf ook. Als je steunt op anderen dan moet je je moreel verplicht voelen om jezelf weer naar boven te trekken. Elke vorm van financieele ondersteuning is immers een noodgreep. Zij is in principe ongewenst, omdat het alleen laat zien dat er een probleem is in een samenleving, maar er geen strukturele oplossing voor biedt.

Waar ik zo goed als niemand over hoor, is dat je wel een aantal primaire zaken moet regelen voordat je de inzet van werkeloze mensen kunt eisen. Ik hoor wel dat men 'dan maar geen mobieltje koopt' maar ik hoor niet dat dat ding essentieel is om naar werk te zoeken(nog afgezien van internet, want dat is DE bom tegenwoordig). Dus zeg ik dat ik er niet over val als iemand zo'n mobiel ding op zak heeft. En zo'n ding kost geld dus tsja, ik zie die maximale maandelijkse uitkering van 1.000 euro(met kinderen) wel verdampen hoor.

En dan hebben ik het nog niet gehad over het afdragen van je kleding, waardoor je er er nog nauwelijks representatief bijloopt tijdens je sollicitatiegesprek. Ik heb het nog niet gehad over je veranderde - want goedkopere - eetpatroon waardoor je gezondheid achteruit gaat, en waardoor je dus waarschijnlijk meer ziektekosten zult gaan genereren. Die vervolgens probleemloos door de verzekeringsmaatschappijen aan de samenleving worden doorbelast via de premie. En wie betaalt die premie? Exact.

En ik heb het ook zeker nog niet gehad over stijgende criminaliteit door de armoede-val.

I'm just saying, there really is more to this. En dat wordt door te veel mensen gewoon te gemakkelijk onder de tafel geschoven.

Is er ook maar iemand die niet gelooft dat de politiek hier dolgraag een oplossing voor zou willen hebben? Ik denk dat de partij die er mee aan zou komen de volgende verkiezingen op zijn sloffen zou winnen. Het is de Heilige Graal van de politiek.

TM.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home